Brugervilkår
1. Introduksjon og funksjonalitet
1.1. Nettstedene www.klarpris.dk og www.klarcalc.dk (heretter kalt «KlarPris») eies og drives av KlarPris A/S (org.nr. 35484035). KlarPris utvikler og leverer et nettsted og programvare som sammen utgjør et innkjøpssystem på en plattform med flere tilknyttede moduler, applikasjoner og verktøy, inkludert kalkulasjonsverktøy og fakturakontroll (heretter kalt «Innkjøpssystemet», enten nettstedet og programvaren brukes sammen eller separat) for installatører og byggevirksomheter (heretter «Kunden»). Ved å sammenligne varepriser fra leverandører på tvers av utvalgte grossister, leverandører og nettbutikker (heretter kalt «Leverandører») gir Innkjøpssystemet Kunden pristransparens. Innkjøpssystemet kan også ta hensyn til spesielle rabatter Kunden har hos Leverandørene, forutsatt at Kunden gir KlarPris tilgang til pris- og rabatthandelsavtalene med Leverandørene, inkludert fullmakt og nødvendig online-tilgang for automatisk innhenting av slike avtaler, jf. pkt. 2 og 5 nedenfor.
1.2. For å få tilgang til Innkjøpssystemet må Kunden opprette en brukerkonto, inngå en abonnementsavtale (inkludert eventuell prøveadgang til Innkjøpssystemet), og akseptere disse brukervilkårene («Brukervilkårene»). KlarPris anbefaler at man nøye gjennomgår Brukervilkårene og holder seg oppdatert på www.klarpris.dk.
1.3. Ved å akseptere disse Brukervilkårene gir Kunden KlarPris fullmakt til å bruke, få tilgang til og innhente Kundens firmaspecifikke opplysninger, inkludert pris- og rabatthandelsavtaler samt faktureringsopplysninger, hos Leverandørene. KlarPris har kun rett til å bruke denne fullmakten for å vedlikeholde Kundens innlogginger hos Leverandørene, opprette, slette og redigere brukere hos Leverandørene på vegne av Kunden, forberede og legge inn Kundens ordre hos Leverandørene, samt hente informasjon om pris- og rabatthandelsavtaler, jf. pkt. 1.1 og 5.1, og relatert aktivitet.
2. Brukerkonto
2.1. Kunden må opprette en brukerkonto («Kontoen») ved inngåelse av abonnement. Kontoen opprettes med et brukernavn og passord, som Kunden er ansvarlig for å beskytte. Dette brukes hver gang Kunden skal sammenligne priser via Innkjøpssystemet.
2.2. Når Kontoen er opprettet, kan det opprettes det antall brukere som Kunden ønsker.
2.3. Når Kontoen og abonnementet er opprettet, kan Kunden begynne å bruke Innkjøpssystemet.
2.4. Kontoen må minst inneholde følgende informasjon: firmanavn, firmaadresse, organisasjonsnummer, kontaktinformasjon (telefon, e-post osv.), og kontaktperson hos Kunden.
2.5. Kunden er ansvarlig for å holde informasjonen på Kontoen oppdatert.
3. Abonnement
3.1. For tilgang til Innkjøpssystemet må Kunden tegne et abonnement som tilbys av KlarPris. Abonnementet gir tilgang til den valgte versjonen av Innkjøpssystemet. Abonnementsprisen justeres årlig per 1. januar i tråd med utviklingen i oktober måneds netto prisindeks fra året før, med en minimumsjustering på 1,5 %. Abonnementsprisen kan varsles endret av KlarPris med en måneds varsel til slutten av en abonnementsperiode.
3.2. Abonnementet løper for 6 måneder av gangen (heretter «Abonnementsperioden»), med mindre annet er avtalt. Abonnementet faktureres forskuddsvis.
3.3. Kunden kan opp- eller nedgradere sitt abonnement i henhold til vilkårene i pkt. 2.5.-2.6. Det er Kundens ansvar å velge et abonnement som dekker Kundens behov og justere det deretter.
3.4. Oppgradering
3.4.1. Et abonnement kan oppgraderes når som helst.
3.4.2. Forskjellen mellom forhåndsbetalt abonnement og prisen for oppgradert abonnement faktureres proporsjonalt for resterende Abonnementsperiode.
3.5. Nedgradering 3.5.1. Kunden kan nedgradere abonnementet med 30 dagers varsel til slutten av en Abonnementsperiode. Endringen trer i kraft ved neste abonnementsstart.
3.6. Oppsigelse 3.6.1. Abonnementet kan sies opp med 30 dagers varsel til slutten av en abonnementsperiode. Dersom abonnementet ikke sies opp innen dette fristen, forlenges det automatisk med 6 måneder.
3.7. Betalingsbetingelser
3.7.1. Faktura sendes til e-postadressen som er registrert i Kontoen.
3.7.2. Betalingsfrist er netto 14 dager fra fakturadato.
4. Bruk av Kontoen
4.1. Kontoen og abonnementet kan kun benyttes av én virksomhet. Hvis Kunden eier flere virksomheter, må det tegnes abonnement for hver enkelt.
6. Endringer i brukervilkår
6.1. KlarPris kan endre disse vilkårene, abonnementstyper og prisstruktur. Endringer som påvirker Kunden varsles med minst 2 måneders varsel.
6.2. Kunden informeres om endringer via e-postadressen registrert i Kontoen.
6.4. Dersom Kunden ikke aksepterer endringene, regnes dette som en oppsigelse av abonnementet.
7. Fortrolighet
7.1. KlarPris og Kunden er forpliktet til å behandle all informasjon om hverandre konfidensielt.
7.3. Partene kan ikke utlevere informasjon til tredjeparter med mindre dette er påkrevd av lov.
9. Sikkerhet
9.1. KlarPris er SSL-sertifisert. Dette er imidlertid ikke en garanti mot hacking eller uautorisert tilgang.
12. Driftstid og support
12.1. KlarPris tilstreber at Innkjøpssystemet er tilgjengelig, men kan ikke garantere 100 % oppetid.
12.3. Hvis driftstiden faller under 99 % over en 12-måneders periode, kompenseres Kunden med én måneds forlenget abonnement uten kostnad.
15. Ansvar
15.1. Kunden bruker Innkjøpssystemet på eget ansvar.
15.2. KlarPris er ikke ansvarlig for eventuelle tap som Kunden måtte ha i forbindelse med bruk av Innkjøpssystemet.
15.8. KlarPris er ikke ansvarlig for brudd på GDPR.
16. Overføring
16.1. KlarPris kan overføre rettigheter og forpliktelser til et tilknyttet selskap eller tredjepart.
17. Tvister
17.1. Enhver tvist mellom Kunden og KlarPris skal avgjøres i henhold til dansk lov og ved KlarPris’ hjemting.
Versjon 3 Gyldig fra 1. oktober 2023